Friday, March 1, 2013

Lesson 4 today :)

Assalamualaikum.. ^^,

  • wahhh..lama tak tulis post..bukannya ape..kdg2 sy keliru sama ada sy patut luah kan kat diari ke atau blog..mana satu ye? bila dah confius, terus takjadi nak tulis lgsg dan semua kenangan, pengajaran dan pengalaman mjadi sia2 sbb kt mudah lupe..jadi, sy putuskan mulai 2 March 2013, saya akan luahkan semuanya di sini, tapi yg boleh memberi manfaat la..mungkin kalau sy rajin, sy akan tulis dulu pada diari sy supaya sy tak lupa pastu bila ada masa utk online, sy akan catat semula di sini..jadi, otak akan lebih ingat kan..

  • Lagipon sy rasa sgt selesa dan gembira krn dpt berkongsikan sesuatu dgn korang wpon sy tak kenal..atau sy kenal..yg penting catatan hidup ini akan membuatkan sy lebih mengenali diri sy sendiri dan memudahkan proses kematangan dan keimanan sy..hehe..hmm..

  • Pagi-pagi ni..banyak hikmah2 ilmu terlintas di fikiran sy..Masya Allah, terima kasih Ya Allah, di atas kesedaran dan peringatan ini...saya berharap dapat kongsikan ilmu2 ini bersama dgn kalian semoga saya mdpat pahala dan kawan2 juga turut sama-sama sedar.. :)

 Ok, jadi pengajaran pada hari ini ialah, 

  • Petama, manusia suka menilai seseorang pada luarannya (kecantikan, kekayaan, pangkat), tetapi orang yang IKHLAS menilai seseorang pada hatinya...kerana hati yang baik hanya akan tertarik pada hati yang baik..saya pilih kawan krn baik kah hatinya? saya juga berkenan pada seseorang lelaki juga krn baik dan budi bahasanya..wpon bila mak nak kenal kan sy pada seseorg, soalan petama yg sy tanya, "laki tu hensem. tak?" tapi kuasa hati melebihi kuasa mata kan..Sy selalu tepaut firstly ialah akhlak dia pastu baru agama dia..sbb Nabi penah bersabda, org beriman yg baik ialah org yg tebaik akhlaknya..sy pecaya kalau hati dia baik, senang dia nak kembali kpd Agama wpon dia mungkin tak kuat iman..Sedangkan, org yg ada agama, tapi akhlak buruk...hmmm..sy tak tahu nak ckap ape..pelik ade lah..mcmana pandai ilmu agama tapi tatasusila xde? yang the best, iaitu yg ciri2 yg sy doakan pada bakal suami sy ialah jika dia punya dua2 perkara ni..AKHLAK dan AGAMA :)
 
  •  Kedua, kita semua dilahirkan dengan hati yang bersih dan suci, tetapi semakin kt membesar, hati kt menjadi hitam krn terlalu manjakan nafsu dan mengikut telunjuk syaitan, orang fasik dan kafir..saya tahu ini krn sy sendiri pon separuh sedar terikut2 melihat kehidupan org fasik, perkembangan artis msia dan barat..update selalu..tapi perkembangan Agama takpulak - - " Jadi sy pon byk2kan beristigfar dan perbaiki salah ini bila sy sedar skrg..taksalah nk ambik tahu, tapi jgn smpai ke tahap mengagumi cara lifestyle depa..benda positif dari sesiapa pon kt boleh cedok, tapi bila ia tak sesuai dgn ajaran agama, kt tinggalkan dan jadikan pengajaran supaya kt tak buat diri kt mcm mrk...

  •  Cthnya: Selalu outing ( smbhyg jaga xpe), pastu upload2 gambar mrk yg dedah sana sini..gambar artis byk tak tutup aurat dan tayang muka mrk..Bagi sy, sy terkagum dgn kecantikan yg Allah berikan pd mrk sehingga sy telupa semua itu hanyalah sementara dan khayalan semata2..penentu kebahagiaan kt bukannya teletak pada putih melepaknya kulit kt atau cantiknya baju dan make up..tapi iman kt..Bila kt ada kekuatan iman, Insya Allah, budi bahasa dan akhlak kt jaga..Allah akan melimpahkan kurnia dan rahmat pada kt, hidup kt dipermudahkan dan tenang mcm air.. :)
alrite..smpai sini je..

P/s: Ahad ni da nk check in asrama, tp ape pon tak pack lagi..memang dasar procrastinate sy nih..esk pagi mau setelkan semuanya...hehehe..xsabow nk jumpe kawan2 rapat sy dan mulakan pembelajaran semula..Good knowledge should makes u happy..belajarlah smpai ke liang lahad ^^

No comments:

Post a Comment